Het is het team van de TU Delft gelukt om een nieuw afstandsrecord te vestigen voor auto’s op waterstof. De waterstof-elektrische auto van het Delftse Eco-Runner Team, de ECO XIII, reed 2.489 kilometer op minder dan één kilo waterstof. Toyota Nederland daagde het team uit om het oude afstandsrecord van Toyota te verbeteren en heeft het team daarbij ondersteund met twee uitvoeringen van de Toyota Mirai, die eveneens op waterstof rijden.
Recordpoging
Op een testcircuit in het Duitse Immendingen vond de recordpoging plaats. De studenten namen zelf het stuur in handen, afwisselend in shifts van twee uur. De andere leden van het team draaiden eveneens verschillende diensten: sommigen analyseerden data en anderen volgden de ECO XIII in een Toyota Mirai. Ondertussen was er voortdurend communicatie tussen de teamleden. Ook stonden teamleden stand-by om kleine reparaties uit te voeren, banden te wisselen en anderen te ondersteunen waar nodig.
Efficiënt
Tijdens de recordpoging reed het team een continue snelheid van 45 km/u om zo efficiënt mogelijk met de 950 gram waterstof in de tank om te gaan. De studenten van het Eco-Runner Team hebben de ECO XIII speciaal ontworpen voor een zo laag mogelijke luchtweerstand. En met succes: uiteindelijk verbraken ze het oude record van 2.056 kilometer, dat in handen was van het Franse ARM Engineering. Het nieuwe record van de ECO XIII is indrukwekkend: pas na 2.488,5 kilometer was de tank leeg.
Missie met perspectief
“Toen wij hoorden dat deze 24 Delftse studenten hun studie voor 1 jaar wilden onderbreken om zelf een nóg efficiëntere waterstof-elektrische auto te bouwen, besloten wij hen uit te dagen en hierbij te assisteren”, vertelt Erwin Jongh, Programma manager Zero Emission van Toyota. “Studenten leggen de lat hoger. Ze laten niet alleen zien hoeveel potentie waterstof-elektrische oplossingen hebben, maar ook dat dit juist op lange afstanden tot zijn recht komt.”
Missie geslaagd
“Wij vonden het leuk dat uitgerekend Toyota ons uitdaagde en ondersteunde om hun eigen wereldrecord te verbreken”, zegt Julian de Klerk, teammanager Eco Runner 2023. “Uiteindelijk reden we in Zuid-Duitsland op een testcircuit 72 uur lang met onze ECO-RUNNER zonder te hoeven tanken. Met een gereden afstand van 2.488,5 kilometer hebben we het officiële Guinness World Record behaald. En daarmee zijn we geslaagd in onze missie!”
Ondersteuning
Toyota Nederland ondersteunde het Eco-Runner Team Delft, onder meer met twee waterstof-elektrische Toyota Mirai's voor de reis van Delft naar Zuid-Duitsland. Daarbij had het team slechts één tankstop nodig.
“Bijzonder knap dat zij met hun zelfgebouwde ECO-RUNNER 2.488,5 kilometer hebben afgelegd zonder te tanken”, zegt Erwin Jongh. “En dat met slechts 0,95 kilo waterstof. Daarnaast haalde ook de Mirai die als volgauto is ingezet meer dan 1.000 kilometer op één tank waterstof. Dit laat zien dat waterstof-elektrische auto’s heel erg efficiënt zijn en dat dit nog heel veel perspectief biedt in de energietransitie naar fossielvrije mobiliteit.”
1 kg waterstof
Een record van 2.488,5 kilometer op slechts 950 gram waterstof. Om dat in perspectief te zetten, vergelijken we dit met de Toyota Mirai. Die heeft een tankinhoud van 5,6 kg waterstof, waarmee je 650 kilometer moet kunnen rijden. “Tijdens de recordpoging reed één van de twee Mirai’s achter de ECO-RUNNER om data te verzamelen. En ook die Mirai haalde meer dan 1.000 kilometer op één tank waterstof. Indrukwekkend voor zo’n grote auto”, aldus De Klerk.
Elektrificatie
Toyota zet in op verschillende vormen van elektrificatie. Behalve hybride- en plug-in hybride-elektrische auto’s levert Toyota ook batterij-elektrische en waterstof-elektrische modellen. Met deze ontwikkeling wil Toyota zo snel mogelijk de CO2-uitstoot verminderen. Met de tweede generatie waterstof-elektrische Mirai biedt Toyota een alternatief voor lange afstanden.