TopGear heeft de Toyota GR86 verkozen tot Sportauto van het Jaar 2022. De nieuwste toevoeging aan Toyota’s GR-sportautogamma legt met zijn lage gewicht, grote wendbaarheid en balans de focus dan ook op puur rijplezier. De GR86 is afgeleid van de GT86 en het team van Toyota GAZOO Racing heeft dankzij de krachtigere 2,4-liter boxermotor, de stijvere carrosserie en het nog lagere zwaartepunt van de GR86 de prestaties van de GT86 overtroffen.
Sportauto van het Jaar 2022
Na een lovende eerste rij-impressie van TopGear, gevolgd door een review met een zeer hoge score van 18/20, heeft de Toyota GR86 nu nog meer lof van TopGear ontvangen. In de jaarlijkse TopGear Awards, waarin de beste auto’s van het jaar extra in het zonnetje worden gezet, is de GR86 bekroond met de titel van ‘Sportauto van het Jaar 2022’. De TopGear Awards zijn compleet onafhankelijk en gebaseerd op de persoonlijke voorkeur van de redactie van TopGear.
Twee uitvoeringen
De GR86 is er in twee uitvoeringen: Pure en Premium. Beide worden aangedreven door de hoogtoerige 2,4-liter viercilinder boxermotor met 173 kW (235 pk) die de achterwielen aandrijft. De GR86 Pure heeft al een rijke standaarduitrusting met onder meer verwarmbare sportstoelen, 17-inch lichtmetalen wielen, Smart Entry & Push Start, cruise control, LED-verlichting en een 8-inch scherm met ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto. De Premium-versie staat op 18-inch lichtmetalen wielen en is voorzien van sportstoelen met half leder/suede bekleding, Rear Cross Traffic Alert en dodehoeksensoren. De GR86 Premium is ook leverbaar met een zestrapsautomaat.
Evolutie van Toyota GT86
De Toyota GR86 is een evolutie van de GT86. Het uiterlijk bevat verwijzingen naar Toyota sportauto’s van weleer en er zijn stijlkenmerken van de andere GR-modellen, zoals de L-vormige LED-dagrijverlichting en de grille met rooster in G-motief. Er is volop aandacht besteed aan de aerodynamica, dankzij de expertise van Toyota GAZOO Racing.
De GR86 is standaard voorzien van onafhankelijke MacPherson-wielophanging vóór, dubbele draagarmen achter en een Torsen limited-slip-differentieel voor maximale grip. De afstelling is gefocust op responsiviteit en stabiliteit, een voorspelbaar rijgedrag en meer stijfheid. Vanwege het toegenomen koppel is ook de achterwielophanging verstevigd.
Expertise
De Toyota GR86 is de nieuwste toevoeging aan het drieluik van pure Toyota sportauto’s, dat verder bestaat uit de Toyota GR Supra en Toyota GR Yaris. Voor al deze modellen is gebruikgemaakt van de expertise van Akio Toyoda, Master Driver en CEO/President Toyota Motor Corporation, en Toyota GAZOO Racing, de racedivisie van Toyota die deelneemt aan het World Rally Championship (WRC), het World Endurance Championship (WEC) en het World Rally-Raid Championship (W2RC). Toyota GAZOO Racing is de huidige wereldkampioen van alle drie de kampioenschappen.