9,3
1.049 beoordelingen
Terug naar overzicht
Hilux-combo-Hybrid-48V-GR-SPORT-exterieur-stilstaand-voorkant-linker-zijaanzicht

Twee nieuwe versies Toyota Hilux

Hilux Hybrid 48V en Hilux GR SPORT

De succesvolle ontwikkeling van de Toyota Hilux gaat verder met de introductie van twee nieuwe uitvoeringen die inspelen op de belangrijkste wensen van klanten. Voor het eerst is de Hilux leverbaar met een geëlektrificeerde aandrijflijn: de Hilux Hybrid 48V. Ook introduceert Toyota de extreemste Hilux ooit: de Hilux GR SPORT.

Hilux-Hybrid-48V-exterieur-stilstaand-rechter-vooraanzicht
Iconisch model

De Toyota Hilux debuteerde in 1968. Sindsdien zijn er van de pick-up wereldwijd al meer dan 27 miljoen exemplaren geproduceerd. Toyota verkoopt de Hilux over de hele wereld: in meer dan 180 landen en regio's wordt de Hilux verkocht. Omdat de Hilux een wereldspeler is, is er voor elke regio een geschikte aandrijflijn beschikbaar. Toyota zet met de Hilux Hybrid 48V een eerste stap richting elektrificatie in de line-up van de Hilux.

Terreineigenschappen behouden

Het 48V mild hybrid systeem versterkt het aanbod van de Hilux als ideale partner voor zakelijke en commerciële gebruikers en biedt meerdere voordelen. De prestaties zijn soepeler, stiller en verfijnder, ongeacht het type ondergrond. De technologie heeft geen invloed op de terreineigenschappen (waaddiepte blijft 700 mm) en laadcapaciteiten van de pick-up. Dit is bereikt door componenten zoals de 48V-batterij in de cabine te plaatsen en door bijvoorbeeld gebruik te maken van een stoffen laag in de structuur van de distributieriem van de motor-generator. De Hilux Hybrid 48V is verkrijgbaar als Double Cab in de Professional- en Invincible-uitvoeringen.

Hilux-Hybrid-48V-dynamic-vooraanzicht-water
Hilux-Hybrid-48V-interieur-stuur-dashboard
48V hybride systeem

De Hilux is het eerste model dat voorzien is van het nieuwe Toyota 48V Hybrid systeem. Deze mild hybride aandrijflijn behoudt de sterke punten van de bewezen 2,8-liter turbodieselmotor en introduceert een nieuwe elektromotor-generator, een 48V lithium-ion hybridebatterij en een DC-DC converter. De elektromotor-generator – een permanente magneet synchrone motorgenerator – wordt aangedreven door de motor en laadt op zijn beurt de lithium-ion hybridebatterij op. Het systeem zorgt voor gemakkelijker, soepeler en stiller rijden en een verlaging van wel 5 procent van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot.

Hilux-Hybrid-48V-exterieur-stilstaand-rechter-achter-aanzicht
Energie terugwinnen

Dankzij een slimme regeneratieve remfunctie wordt energie teruggewonnen, telkens als de bestuurder het gaspedaal loslaat. Bij het rijden op de weg zijn de acceleratie bij het wegrijden en de vertraging soepeler, lineairder en natuurlijker, wat zorgt voor een comfortabelere rit. Op ruwere oppervlakken verbetert de motorgenerator het vermogen van de Hilux om obstakels te overwinnen. De beheersbaarheid bij lage snelheden wordt verder bevorderd door een verlaging van 20% in het stationaire toerental van de motor, van 720 tpm naar 600 tpm. Op het multifunctionele display leest de bestuurder af hoe de aandrijflijn werkt.

Hilux-Hybrid-48V-interieur-stoelen
Prestaties

De 48V lithium-ion hybridebatterij met 13 cellen en 4,3 Ah capaciteit weegt 7,6 kg en past dankzij de compacte afmetingen mooi onder de achterbank van de Hilux. Met volledig opgeladen batterij, kan deze bij het starten tot 12 kW extra vermogen en 65 Nm extra koppel aan de aandrijflijn leveren. De Hilux-turbodieselmotor levert maximaal 150 kW (204 pk) bij 3.400 tpm en een krachtig koppel van 500 Nm tussen 1.600 en 2.800 tpm. Net als andere Hilux-varianten is de Hybrid 48V geschikt voor HVO100 diesel, een niet-fossiele brandstof gemaakt uit 100% hernieuwbare bronnen.

Primeur: Multi-Terrain Select (MTS)

In de Hilux Hybrid 48V wordt voor het eerst Multi-Terrain Select (MTS) toegepast. Met de MTS-schakelaar op de middenconsole kan de bestuurder de besturingssystemen van de auto beïnvloeden: aandrijfkracht, ophanging en hydraulische remdruk. Het systeem verbetert de tractie, wendbaarheid en stabiliteit in uiteenlopende rijomstandigheden. Er zijn zes instellingen: Sand, Mud, Rock, Dirt, Deep Snow en Auto. In de Auto-modus beoordelen sensoren rondom de auto continu de omstandigheden en passen ze automatisch de juiste besturingsinstellingen toe. Sand, Mud, Rock en Auto zijn toegankelijk in de (lage) L4-stand en Dirt, Sand, Mud, Deep Snow en Auto in de H4-stand.

Hilux-Hybrid-48V-interieur-close-up-dashboard
Hilux-Hybrid-48V-dynamic-vooraanzicht
Hoog laad- en trekvermogen

De Hilux Hybrid 48V is 5.325 mm lang, 1.900 mm breed en 1.865 mm hoog. Een indrukwekkende verschijning. Ook de laadruimte maakt indruk: die is 1.555 mm lang. Het laadvermogen bedraagt maximaal 1.070 kg en het trekvermogen is 3.500 kg. De Hilux Hybrid 48V heeft een body-on-frame architectuur en een ladderchassis; essentieel voor zijn sterkte, duurzaamheid en torsiestijfheid van de auto. De bladveren zijn slijtvast en de dubbele schokdempers in de achterwielophanging bieden betrouwbare offroadprestaties. De bodemvrijheid van 310 mm en een aan- en afrijhoek van respectievelijk 29 en 27graden benadrukken de terreinkwaliteiten.

Hilux-GR-SPORT-exterieur-stilstaand-rechter-zijaanzicht
Toyota Hilux GR SPORT

De nieuwe Toyota Hilux GR SPORT vormt het nieuwe hoogtepunt van het Toyota Hilux-gamma, beïnvloed door de Dakar Rally-winnende prestaties van het model met Toyota GAZOO Racing. Deze versie heeft een krachtig exterieurdesign en profiteert van diverse verbeteringen aan het chassis, de wielophanging en ‘remmerij’. Dit is de best rijdende Hilux tot nu toe, zowel op de weg als offroad. De GR SPORT demonstreert hoe Toyota de ervaring en kennis die is opgedaan in de autosport op topniveau gebruikt om steeds betere auto's voor op de weg te bouwen.

Hilux-GR-SPORT-exterieur-stilstaand-rechter-vooraanzicht
Next level

Dit is de tweede editie van het GR SPORT-model in het Hilux-gamma en hij bouwt voort op zijn voorganger, zowel wat het ontwerp als de ondersteltechniek betreft. Belangrijke wijzigingen zijn de grotere voor- en achterspoorbreedte, de grotere rijhoogte en een grotere aanrijhoek, waardoor de terreincapaciteiten van de auto worden versterkt. De Hilux GR SPORT heeft een trekvermogen van 3.500 kg en een laadvermogen van 1.115 kg. Onder de motorkap ligt de krachtige en beproefde 2.8-liter turbodieselmotor met een vermogen van 150 kW (204 pk) en een koppel van 500 Nm. Schakelen gebeurt met automatische zesversnellingsbak.

Krachtige looks

Om het ruige karakter van de Hilux GR SPORT extra te benadrukken, is de topversie uitgerust met rode dempers, rode remklauwen, robuuste zwarte spatborden en nieuw ontworpen, zwarte, lichtmetalen 17 inch velgen. De GR SPORT-uitvoering valt verder op met zijn zwarte boven- en ondergrille in G-meshpatroon, met het klassieke TOYOTA-logo prominent in het midden. Het thema van zwarte details wordt voortgezet met de zijtreden, spiegels, deurgrepen en achterbumper. Een zilverkleurige skidplate en de kenmerkende GR SPORT badge maken de looks compleet.

Hilux-GR-SPORT-exterieur-close-up-vooraanzicht
Hilux-GR-SPORT-interieur-stoelen
Sportief interieur

Ook het interieur oogt bijzonder stoer. Een zwart, monochroom thema zorgt voor een stijlvolle uitstraling, met opvallende rode accenten, zoals de contrasterende veiligheidsgordels. Andere kenmerken zijn peddels voor handmatig schakelen, aluminium sportpedalen en sportstoelen bekleed met een combinatie van zwart synthetisch suède en leder in combinatie met zilverkleurige stiksels. De hoogwaardige uitstraling van het interieur van de Hilux GR SPORT omvat een koolstofvezel ornament op de portierbekleding en het dashboard, dat ook is voorzien van GR details op het informatiedisplay en het instrumentenpaneel.

Hilux-GR-SPORT-exterieur-stilstaand-linker-zijaanzicht
Technische aanpassingen

De iconische terreinkwaliteiten van de Hilux zijn versterkt met een verhoging van de aanrijhoek van 29 naar 30 graden en een grotere bodemvrijheid (nu 323 mm). De voor- en achterspoorbreedte zijn vergroot met respectievelijk 135 mm en 155 mm. Het veersysteem is herzien met 70 mm bredere voorpoten, een lichtere, buisvormige stabilisatorstang en een verlegging van de veer- en demperconstructies naar buiten. Achter heeft het model nieuwe mono-tubedempers met zuigers met een grote diameter (46 mm) in plaats van de vorige twin-tubedempers. Deze zorgen voor betere prestaties en een snellere respons in zware omstandigheden.

Hilux-GR-SPORT-interieur-dashboard-stoelen-stuur
Multimedia van hoog niveau

Zowel de nieuwe Toyota Hilux Hybrid 48V als de Hilux GR SPORT profiteert van het nieuwe Toyota Smart Connect multimediasysteem, dat toegankelijk is via een 8 inch touchscreen én met behulp van een geavanceerde spraakbesturingsfunctie. Gebruikers kunnen hun smartphone of tablet ook draadloos aansluiten op het systeem via Apple CarPlay® of Android Auto®. Het multimediapakket omvat toegang tot cloud-gebaseerde routenavigatie, die voortdurend bijgewerkte realtime verkeersinformatie gebruikt voor een nauwkeurige en efficiënte routeplanning. Er is ook een ingebouwd navigatiesysteem dat kan worden gebruikt als er geen dataverbinding met de cloud beschikbaar is.

Veiligheidsvoorzieningen

Uiteraard zijn ook de veiligheidsvoorzieningen van hoog niveau. Beide Hilux-modellen bevatten Toyota Safety Sense-technologie om inzittenden en andere weggebruikers te beschermen tegen veel voorkomende ongevallen. Een verbeterd Pre-Collision System (PCS) kan 's nachts voetgangers, overdag fietsers en bij het nemen van bochten tegenliggers of voetgangers op kruispunten beter detecteren. Met de Adaptive Cruise Control (ACC) met Road Sign Assist (RSA) kan de bestuurder de snelheid snel aanpassen aan veranderingen in de limiet. De automatische grootlichtfunctie (AHB) maakt rijden in het donker makkelijker dan ooit, zonder andere bestuurders te verblinden.

Hilux-GR-SPORT-exterieur-close-up-dashboard-stuur
Hilux-combo-Hybrid-48V-GR-SPORT-exterieur-stilstaand-achterkant-zijaanzichten
Direct te bestellen

De nieuwe Toyota Hilux Hybrid 48V en Hilux GR SPORT zijn per direct te bestellen. Alle prijzen en technische gegevens zijn te vinden op de modelpagina van de Hilux.

Ontdek de Toyota Hilux Plan een proefrit Inschrijven Toyota nieuwsbrief